21
dec
07

Journosmurf

(opgepast: rant)

Het onderstaande artikel stond vanmorgen op de website van sensatiekrant De Standaard. Op zich niets mis mee, want alle kranten berichtten over de real life Smurf. Maar de laatste paragraaf was van zo’n bedenkelijk niveau dat ik er wel iets over moést schrijven.

2007-12-21_112417.jpg

(…) een drankje met zilverextracten uit metaal door middel van iets elektrisch.

What the SHITFUCK?! Dat moet zowat de meest vage omschrijving zijn sinds die ene keer dat dinges het over dat ander had.

Zelfs de bijdrage in Het Laatste Nieuws (waar ze nochtans niet vies zijn van ‘creatieve’ journalistiek) leek literatuur, vergeleken met deze plas woordenkots. Ik sta er elke dag nog versteld van hoeveel zwaar mentaal gehandicapten er werken bij de online afdelingen van zogenaamde belangrijke nieuwsmedia.

Zeker als je bedenkt dat het accent steeds meer van gedrukte pers naar de digitale variant opschuift, vind ik het onbegrijpelijk dat zo’n flagrante aanfluiting van taal en journalistiek zomaar op het net kan. Intussen heeft er al iemand ingegrepen en het artikel helemaal herschreven en we kunnen alleen maar hopen dat dat gepaard ging met een ontslag en een vieze ziekte.

That shit just pisses me off.


6 Reacties to “Journosmurf”


  1. vrijdag 21 december 2007 om 16:01

    Stond eerst ook dat zijn gezicht ‘zwelde’. Kiekens…

  2. vrijdag 21 december 2007 om 16:12

    Het artikel is intussen blijkbaar ook een tweede keer aangepast. Alinea’s die de eerste keer werden toegevoegd, werden er nu weer uitgehaald. Goed bezig :p

  3. zaterdag 22 december 2007 om 16:19

    Vorige maand heb ik nog gemaild met Unicef, over een banner die zij op enkele websites van belangrijke kranten hadden gepubliceerd: een paginabrede animatie, met als eyecatcher de zin “Er was eens een meisje die…”
    Inderdaad. Een meisje die. Als je weet hoeveel geld zo’n organisaties uitgeven aan reclamebureau’s die dergelijke promotiematerialen voor hun sensibilisatie-acties ontwerpen, zou je je afvragen op welke positie de revisoren op de payroll staan. Of beter: hoeveel normaalbegaafden er überhaupt op de payroll voorkomen.
    Daags na m’n mailtje waren alle banners aangepast. Ik wil niet weten hoeveel “giftgeld” ze voor die grap nodig hebben gehad.

  4. zaterdag 22 december 2007 om 17:50

    Ik ook niet, maar als zelfstraf zouden ze dat bedrag best ook aan Music For Life -of zichzelf- mogen geven vind ik. Ongelooflijk hoe licht er tegenwoordig met taal wordt omgegaan op “hoog” niveau…

  5. 5 smara ratih
    woensdag 26 december 2007 om 19:00

    Mag ik toch even de aandacht trekken op het rare fenomeen: die kerel ziet dus wel blouw he!!!

  6. 6 vandepotgerukte
    woensdag 2 januari 2008 om 18:21

    Ik erger mij blauw aan dergelijke sufbubbelige journalistiek.

    Was getekend


Plaats een reactie


die week in winamp

pagina’s

kalender

december 2007
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31