25
Jun
10

Visa

Ik hou van mijn Visa-kaart. Dankzij mijn Visa-kaart kan ik dingen kopen zonder dat het warme consumptiegevoel ruw wordt weggerukt door het invullen van koude cijfers op een overschrijvingsformulier of het moeten ledigen van een zo al niet rijkelijk gevulde portefeuille.

Op tinternet is het nog gemakkelijker: gewoon de juiste cijfertjes invullen, op een knopje klikken en klaar. Geen gedoe met abonnementsnummers, onhandige plastieken kaartlezers met veel te kleine knopjes en online bankingmodules waarvan het design door een programmeur werd gedaan en de programmatie door een designer.

Maar aan dat tijdperk van kopen zonder zorgen is blijkbaar een einde gekomen. Ik doorliep daarnet namelijk het betaalproces op een Belgische webwinkel, waarbij ik zoals gewoonlijk de nummertjes van mijn kredietkaart invulde. Na de bevestigende druk op de knop stak ik de kaart gewoontegetrouw terug in mijn portefeuille, terwijl de website inlaadde.

Groot was dan ook mijn verbazing toen er geen bevestiging van betaling op het scherm verscheen. In plaats daarvan stonden er droge instructies:

Steek uw kredietkaart in de kaartlezer en druk op M2

What the shitfuck? Ik ben een mobiele mens en die smerige kaartlezer maakt geen deel uit van mijn overlevingspakket. Mijn online banking doe ik thuis, mijn impulsaankopen eender waar er een impuls mij in mijn gat bijt. Nader onderzoek leert dat de uitgebreide procedure (voorlopig?) enkel bij Belgische webshops in voege is, in een poging om betalen met een kredietkaart veiliger te maken.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil dan nog is met een online overschrijving? Buiten natuurlijk het feit dat je met een kredietkaart geld kan uitgeven dat je nog niet hebt, maar dat is een andere discussie. Ik ben hoedanook not amused met de nieuwe veiligheidsbarrière. Als ik voortaan mijn kaartlezer nodig heb om te kunnen betalen op Belgische webwinkels, ga ik wel shoppen in het online buitenland. Hoezeer ik de binnenlandse economie ook wil steunen.


0 Responses to “Visa”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

juni 2010
M D W D V Z Z
« Apr   Jul »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

