19
Okt
10

Bouclier et ami

Ik geloof dat niet, dat Vlamingen en Walen echt zo lijnrecht tegenover elkaar staan als de kranten en journaals ons willen doen geloven. Maar de kranten, journaals en ik hebben het dan ook niet over dezelfde Vlamingen en Walen. De kranten en journaals het immers enkel over de Vlaamse en Waalse politici, niet over de bevolkingsgroepen in het algemeen.

Hoe komt dat? Wel, omdat de Vlaamse en Waalse politici het zélf enkel over de Vlaamse en Waalse politici hebben, in plaats van over de respectievelijke bevolkingsgroepen. Je weet wel, die mensen die de Vlaamse en Waalse politici waarvan sprake hebben aangeduid om hun belangen te verdedigen, om in hun naam te spreken.

Nochtans heb ik tijdens de hele recente crisis op geen enkel moment de indruk gehad dat de politici hun volk aan het verdedigen waren. Wanneer De Wever het over de franstaligen heeft, bedoelt hij niet Jean-Marc, Jean-Michel en Jean-Croissant, hij bedoelt Joëlle en Elio en Didier. Wanneer Milquet het over de Vlaminguen heeft, bedoelt ze niet Mark, Geert en Killian, maar Bart, Kris en Caroline.

De huidige generatie politici is zo op zichzelf gefixeerd dat ze het algemene belang uit het oog verloren is. Heel de wereld denkt intussen dat Belgium bijna aan een burgeroorlog toe is, enkel en alleen door hun gedrag.

De politici die ons land in evenwicht moeten houden lijken niet te beseffen dat ze verantwoordelijk zijn voor bijna 11 miljoen mensen, mensen van wie ze bijna letterlijk de stem hebben gekregen, het recht om in hun naam te spreken. Ze hebben niet door dat ze niet alleen voor de goede werking van dit land instaan, maar ook een uithangbord zijn, een indicatie hoe het met dit land, deze mensen, deze bedrijven gesteld is.

Onze politici zijn geen ernstige staatsmannen en -vrouwen die het beste voorhebben met hun land en hun volk, het zijn irritante, verwende kindjes die op de speelplaats aan elkaars haren liggen te trekken voor een knikker die ze alleen maar willen omdat de ander hem wilt.  Heel de speelplaats kijkt toe, wijst lachend naar wat uiteindelijk allebei verliezers zullen blijken en verliest uiteindelijk zijn interesse.

Ik geloof geen hol van wat de politici, kranten en journaals me willen wijsmaken. Het probleem is niet dat we in dit land met twee (sorry voor de vereenvoudiging, vrienden Brusselaars en Duitstaligen) onverzoenbare volkeren zitten, maar wel met een generatie egocentrische politici die geen seconde denkt aan wat de bevolking -hun werkgever- denkt of wil.

En dat aan beide kanten van de taalgrens. Als dat geen mooi teken van eenheid is, dan weet ik het niet meer.

En a ja, schaf die staatssubsidies voor godsdiensten -alle godsdiensten- eens af. Interesseert mij net iets meer dan BHV. En ik heb op u gestemd.


2 Responses to “Bouclier et ami”


  1. dinsdag 9 november 2010 om 17:02

    Dwalend over het internet, bladerend van blog naar blog kom ik hier lezen.
    De inhoud van dit blog spreekt mij aan.
    Hoewel ik zelf een halve vrijetijds politicus ben heb ik een voorstel.
    Binnen parlementsgebouwen veranderen politici van “normale” mensen opeens naar vreemdsoortige sprekers.
    Misschien moeten politici een toelatingsexamens afleggen.
    Toelatingsexamens om te bewijzen dat zij wonen en leven in de normale wereld.
    Toelatingsexamens om te bewijzen dat zij begrijpen wat de problemen zijn van de normale mensen.
    Anders mogen zij niet praten in de parlementsgebouwen.

    Politiek, het blijft een vreemdsoortig gebeuren.

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-Zuidoost

  2. 2 E Suykerbuyk
    zaterdag 25 oktober 2014 om 19:19

    Gelieve bij dit vriendelijk verzoek zo snel mogelijk de reactie aangaande mijn persoon en mijn naam hierbij te verwijderen aub.


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

oktober 2010
M D W D V Z Z
« Jul   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

