29
Apr
10

Behave (BHV)

Hou me tegen als ik het fout heb, maar als ik het goed heb is het probleem met BHV het volgende: zolang Brussel, Halle en Vilvoorde een kieskring vormen, kunnen de inwoners van de Vlaamse gemeenten Halle en Vilvoorde ook op Waalse politici en partijen stemmen, iets wat nergens anders in België kan. Omdat er in die Vlaamse gemeenten ook heel wat franstaligen wonen, voelen de Vlaamse politici en partijen zich bedreigd.

De Vlamingen willen de kieskring splitsen, zodat de inwoners van de Vlaamse gemeenten Halle en Vilvoorde dan enkel nog op Vlaamse politici en partijen kunnen stemmen, zelfs als de inwoner in kwestie franstalig is. De Walen willen die splitsing niet omdat deze unieke situatie hen in staat stelt van de macht te grijpen in Vlaamse gemeenten. Eerst Vlaanderen, daarna de wereld, zoiets.

De Vlamingen kunnen de kieskring eenzijdig splitsen omdat ze in de meerderheid zijn, maar beleefd als ze zijn willen ze de Walen wel iets in ruil geven. Ook wel omdat een eenzijdige splitsing erg lang kan aanslepen door vertragingsmaneuvers van de franstaligen. En dus werd er voor de vlotte weg van de onderhandeling gekozen, om zo een gemeenschappelijk akkoord te bereiken. Mhaha.

Hoewel in dit geval volgens mij de Walen overduidelijk de schuldigen zijn aan het hele débacle, onder het motto “geef ze een vinger en ze pakken een arm”, is de huidige crisis ook en vooral een gevolg van het feit dat politici niet onderhandelen in naam van de mensen die hen verkozen hebben, maar in functie van hun eigen carrière. Niet met de harde hand erdoor gaan, voorzichtig blijven in de commentaar en vooral niet boven het maaiveld uitsteken om toch maar een oplossing uit de bus te slepen. Degoutant, kortom.

Nochtans, BHV moet toch de simpelste kwestie ooit zijn om op te lossen? Het had langs Vlaamse kant allang eenzijdig gesplitst kunnen zijn, ondanks alarmbelprocedures en whatnot. Dat zou z’n tijd duren, maar het is niet dat de onderhandelingen van ejaculatio praecox gaan. En als je dan toch niet voor separatistisch schoelje wil uitgemaakt worden, kan het volgens mij zelfs nog simpeler – en logischer: zorg dat élke Belg op élke Vlaamse of Waalse partij kan stemmen.

Ik kan toch niet de enige zijn die het vreemd vindt dat hij bij nationale verkiezingen maar op de helft van de kandidaten kan stemmen? Laten we puur voor de lol aannemen dat ik DJ Reynders een bekwame politicus vind, mijn stem zal hij nooit kunnen krijgen omdat ik niet op hem mag stemmen. Nochtans ben ik Belg en is hij Belg. Hoe kan een regering nu ooit verdiend regeren na Frankensteinsiaanse verkiezingen zoals bij ons?

Bij de burgemeesterverkiezingen in je stad of dorp mag je toch ook stemmen op een kandidaat uit een andere parochie dan de jouwe? Het lijkt bizar, maar de vergelijking houdt wel degelijk steek. Brussel-Halle-Vilvoorde is niet het probleem, de rest van België is het probleem. En dat is geen separatistisch gezwets, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen. Doe mij maar de Verenigde Staten van Europa, netjes verdeeld per taalgebied.

Is er een politicus in de zaal die mij kan uitleggen waarom ik niet op een franstalige Belg kan stemmen en omgekeerd? Er valt een stem mee te verdienen.


5 Responses to “Behave (BHV)”


  1. vrijdag 30 april 2010 om 9:44

    Volgens mij was het vroeger zo. En toen kregen alle partijen, van Sossen tot Liberalen, een Vlaamse en Waalse vleugel, die sindsdien zijn uitgegroeid tot verschillende partijen met andere accenten. Ik weet ook niet of het veel zou uithalen als ze zouden toelaten om ons op Walen te laten stemmen en omgekeerd. Zoals BHV toont. Walen stemmen op Walen, Vlamingen op Vlamingen.

    Ik ga er wel mee akkoord dat het conflict belachelijk is en helemaal niet zo moeilijk lijkt. Tis gewoon gezeik. Van de Franstalligen omdat ze er duidelijk naast zijn, maar ook van de Vlamingen omdat ze heel verongelijkt gaan doen, ipv gewoon actie te ondernemen.

  2. dinsdag 11 mei 2010 om 16:03

    Dat hierover onderhandeld wordt, is minder onnozel dan het op het eerste zicht lijkt. Er zijn namelijk nog andere opties dan de splitsing, bijvoorbeeld de terugkeer naar de arrondissementele kieskringen van vroeger of de aanhachting van faciliteitengemeenten bij Brussel. Dat laatste is een horroscenario voor de Vlamingen en ik ben er ook geen voorstander van, maar het is wel een optie. Dus is het ook helemaal niet zo onzinnig dat Franstaligen hierover willen onderhandelen. En onderhandelen, dat is geven en nemen. Maar zolang FDF en N-VA een voet tussen de deur hebben, zal een onderhandelde oplossing zeer moeilijk zijn. Die twee houden mekaar groot. Als BHV ooit opgelost wordt, verliezen ze namelijk elke bestaansreden.

    Lees meer op http://acwvisie.wordpress.com/2010/04/08/taaltest/ of op http://acwvisie.wordpress.com/2010/05/06/beste-stijn-meuris/

  3. maandag 17 mei 2010 om 22:36

    Heb jij dat mooi uitgelegd! Ik denk dat velen van ons ‘Belgen’ er net zo over denken.

  4. donderdag 17 juni 2010 om 23:45

    Ik kan mij de school in Vilvoorde herinneren met een prachtige boomgaard.
    En een middag in de wijnkelder met zelfgemaakte wijn champenoise.
    Taalstrijd gaat volledig aan mij voorbij als Nederlander.
    Mijn buren spreken alle talen van de wereld.
    En ik voel mij daar gelukkig bij.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

  5. 5 Johnd918
    zondag 14 september 2014 om 1:09

    Rattling nice pattern and good subject matter, hardly anything else we need D. efadadeckfge


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Erma Bombeck
    "Never have more children than you have car windows."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

april 2010
M D W D V Z Z
« Feb   Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

