06
Apr
10

Gamer

Ik ben geen gamer. Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste heb ik een aantal andere hobby’s die mijn vrije tijd opeisen en waarmee ik mij voldoende amuseer, dankuwel. Ten tweede heb ik na de NES nooit een andere spelconsole gehad en was mijn pc nooit krachtig genoeg om de laatste nieuwe games te draaien. Mijn geld ging immers naar gitaren, versterkers, cymbalen et les autres, dingen waarin ik een nuttigere investering zag dan in hardware die per minuut vermindert in waarde.

Twee uitzonderingen op de regel: Championship Manager (het huidige Football Manager, niet te verwarren met, euh, Championship Manager) en de GTA-reeks. Vooral in die laatste kon ik mij uren verliezen, met Vice City en San Andreas als uitschieters. Een hele wereld waarin je vrij kon rondlopen en al naargelang de stand van je hoed de verhaallijn kon verderzetten. Net een film, maar dan eentje waarvan jij zelf het tempo bepaalt. Het feit dat je alles en iedereen ongestraft kon kapotmaken als je even geen zin had, droeg natuurlijk ook bij tot de pret.

Fallout 3
Ondanks de schitterende commentaren heeft het lang geduurd eer ik Fallout 3 een kans gaf. Zodra er in een spel statistieken, perks of monsters voorkomen, haak ik immers af. Ik wil geen class kiezen of abilities vrijspelen en ik wil al zeker niet schrikken. Maar Fallout 3 bleek something else te zijn. De wijde wereld en de interessante personages gecombineerd met de sfeervolle muziek uit de jaren 40 creëerde een wereld die het waard was om ontdekt te worden. Ik werd meegesleept door het spel, al heb ik sommige zombie-infested zones ongetwijfeld niet grondig genoeg uitgekamd omdat ik nu eenmaal niet graag bang ben.

Borderlands
Na het meermaals uitspelen van Fallout 3 wou ik meer. Borderlands leek mijn vangnet voor het zwarte gat te worden. Afgaande op de beschrijving leek het gelijkaardig aan Fallout 3, maar dan met een leuke, cartoonachtige tekenstijl en bergen humor. Jammer genoeg bleek het spel nog meer een RPG dan Fallout 3 en was de spelwereld behoorlijk dood. Ook het feit dat alle vijanden, inclusief bosses, na verloop van tijd gewoon weer tot leven kwamen gaf het een voor mij te repetitief karakter.

Assassin’s Creed II
En dus zit ik nog steeds op mijn honger. Het duurt nog wel even eer de nieuwe Fallout (New Vegas) er aankomt en ik heb geen PS3, dus Heavy Rain en Red Dead Redemption zullen aan mij voorbijgaan. Mogelijke oplossing: Assassin’s Creed II. Volgens vele vrienden een wereldspel, ook met een vrij open wereld en zonder monsters. Just what I want. Maar met twee grote nadelen: het spel is behoorlijk duur en je kan het niet spelen zonder internetverbinding. Dat geldt niet alleen voor jouw internetverbinding, maar ook voor die van de servers van Ubisoft. Hebben zij een probleem, dan kan je niet spelen. Idem als jouw verbinding even wegvalt of je onderweg even op je notebook wil spelen. Geen internet? Geen spel.

Oké, DRM muss sein, maar dat gaat me net iets te ver. Ik wil de ontwikkelaars gerust steunen als ze een geweldig spel maken, maar bedrijven die hun kopers willen vastketenen à la Apple verdienen mijn geld niet. De userscore voor Assassin’s Creed II op Gamespot zegt dat ik niet alleen ben met die mening: 4,7/10, terwijl het spel op de consoles steevast boven de 9/10 zit.

Dus wat nu? Wachten op Fallout: New Vegas? Het oudere Saint’s Row II proberen? Of toch maar zwichten en Assassin’s Creed II bestellen, wetende dat ik afhankelijk zal zijn van tinternet hier en ginder?


1 Response to “Gamer”


  1. zaterdag 13 september 2014 om 5:00

    Hi, Well put together write-up. There’s an problem using your internet site inside web explorer, may check this specific? IE is still this market chief along with a significant element of folks will miss out on your own wonderful crafting due to this trouble. Hi, Well put together write-up. There’s an problem using your internet site inside web explorer, may check this specific? IE is still this market chief along with a significant element of folks will miss out on your own wonderful crafting due to this trouble.


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

april 2010
M D W D V Z Z
« Feb   Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

