23
Feb
10

Van het internet word je depressief

Zoals heel wat mensen heb ik af en toe eens last van een dipje. Omdat mijn leven behoorlijk vlekkeloos verloopt is er meestal geen directe oorzaak te bespeuren, behalve het gebrek aan zonlicht dat rond deze tijd zijn tol begint te eisen. Maar daar komt met de lente wel verandering in en dan komt alles weer goed.

Toch lijkt het alsof er meer en meer momenten zijn waarop ik alles beu ben. Mijn job, mijn hobby’s en mezelf, telkens ik merk dat ik nog steeds niets heb gedaan om de ene of de andere droom te verwezenlijken of simpelweg een dag heb verspild aan nietsdoen zonder ervan te genieten. Dat ligt natuurlijk voor een deel aan mezelf, want als ik mijn uitstelgedrag zou aanpakken, zou ik er al een pak beter voor staan. Maar dat stel ik uiteraard telkens weer uit.

Gelukkig heb ik deze week nog een andere schuldige voor mijn beubuien kunnen ontmaskeren: tinternet. Sinds elke boerenkloot ongestraft zijn mening kan uiten op het web en dat ook doet, krijgt de intensieve surfer een heel ander beeld van zijn wereld voorgeschoteld dan wat hij offline te zien krijgt.

Vroeger was ik geschokt wanneer er oorlogsbeelden op televisie te zien waren of wanneer moorden uitgebreid werden beschreven in de krant, vandaag word ik misselijk en agressief van de commentaren onder online nieuwsberichten of op internetfora.

Corruptie, moord en diefstal zijn van alle tijden, enkel de berichtgeving erover is geëvolueerd. Mensen die corrumperen, moorden of stelen, worden al eeuwen ‘misdadigers’ genoemd en gestraft. Geen verwarring daar, iedereen weet wat misdaad is en iedereen is er tegen.

Maar die typische verzuurde Vlaming, die haat en oppervlakkigheid spuit in het commentaarveld onder artikels bleef tot nu toe anoniem, hield zijn misplaatste opmerkingen voor zich of kon ze hoogstens kwijt bij zijn of haar verveelde levensgezel.

Vóór de komst van het internet waren Zonder Kleurtje, Berchem en Vlaming Echte, Gistel (zo dom zijn ze wel) gewoon die vriendelijk ogende zestiger op de bus en die behulpzame garagist die je banden gratis oppompte. Je kruiste achteloos hun pad en hoefde je geen zorgen te maken over hun opvattingen en hun bijdrage aan de maatschappij waar je deel van uitmaakt.

Maar eens op het wereldwijde web hullen ze zich in het warme deken der anonimiteit en verliezen ze alle nuance, daarbij elkaar opstokend tot de meest degoutante uitspraken die in mijn ogen even misdadig zijn als ‘traditionele’ wandaden. Kortzichtigheid, onverdraagzaamheid en egoïsme troef en geen mens die er tegen ingaat.

Het internet toont het ware gelaat van de mensen om ons heen en it ain’t pretty. Natuurlijk zijn al die zeurende kabouters op krantensites en trolls op fora overal niet representatief voor heel Vlaanderen (althans, dat hoop ik), maar dat dringt niet altijd door tot mijn brein. En daar kan een mens al eens een dipje van krijgen.

Straks Falling Down nog eens opzetten en zachtjes het jagersmes bijslijpen.


2 Responses to “Van het internet word je depressief”


  1. woensdag 24 februari 2010 om 11:12

    volledig mee akkoord. Ik denk dat één dag internet per week eigenlijk zou moeten volstaan. Laat voor de rest die online wereld maar draaien. Maar ja, probeer zoiets maar tot uitvoer te brengen. Als je snel iets nodig hebt, dan zet je toch automatisch het internet op… ’t internet is ne klootzak.
    (dit klinkt ook wel verzuurd)


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Erma Bombeck
    "Never have more children than you have car windows."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

februari 2010
M D W D V Z Z
« Jan   Apr »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

