29
Jan
10

(overbodig)

Last.fm is een geweldige tool om nieuwe muziek te leren kennen, onder andere door op het profiel te gaan neuzen van mensen die statistisch gezien dezelfde smaak hebben als jij. Zo kwam een Nederlandse gebruiker waarschijnlijk terecht op mijn profiel.

Hij had namelijk gezien dat ik wel eens naar The Sheila Divine luister, een onderschatte band uit de vorige eeuw waarvan je misschien Hum, We All Have Problems of Like a Criminal kent. Omdat ik een Belg ben, vond hij het een goed idee om mij te contacteren met de volgende vraag:

I’m looking for an album of the band The sheila divine. I saw you are a top listener, and i want to ask you if you can send me a copy?

Dat treft, want ik heb ook erg lang moeten zoeken om hun album New Parade (uit 1999) te vinden. Sociaal dier als ik ben, stuurde ik hem een hulpvaardig antwoord. Ik vertelde dat ik ook lang heb moeten zoeken, maar dat ik de cd uiteindelijk op eBay heb gevonden aan een erg schappelijke prijs.

Na een rondje eBay stuurde ik hem ook een link naar een Amerikaanse shop die New Parade voor nog geen 3 euro verkoopt en voor 5 dollar naar je thuis verstuurt. Om hem gerust te stellen vertelde ik tot slot dat ik de cd erg goed vind, terwijl ik op voorhand ook maar drie nummers kende.

Het duurde geen minuut voor zijn antwoord in mijn inbox zat:

De reden dat ik jou vraag is dat ik hem niet wil kopen, maar bedankt voor je
tip (overbodig)

jammer

Misschien ligt het aan mij, maar dat klinkt behoorlijk verwijtend. “Goed geprobeerd, maar helaas”, zoiets. Zijn antwoord gaf me het gevoel dat ik ergens voor gesolliciteerd had, maar dat ik ‘niet weerhouden’ werd. De “bedankt voor je tip” zou het wat minder onbeleefd maken, maar de (overbodig) maakt het een equivalent van “we hebben u desondanks opgenomen in onze wervingsreserve, mocht dat ooit nodig zijn”.

Het zal wel een veertienjarige geweest zijn, een mensensoort die me wel vaker verbaast. Verhalen die beginnen met “in mijnen tijd” zijn nooit veraf. Maar goed, hij kan voor mijn part een geit gaan pijpen. Als je niet wil betalen voor muziek moet je maar zorgen dat je weet waar te stelen.


0 Responses to “(overbodig)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Erma Bombeck
    "Never have more children than you have car windows."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

januari 2010
M D W D V Z Z
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

