28
Jul
09

Cubeecraft

Ahh, papier, karton en lijm! Meer heeft een creatieve jongeling met een goed werkende verbeelding niet nodig om zijn eigen wereld te creëren. Wat die papiersnede in je vingertop ook beweert, een blad papier heeft geen grenzen. Hoeveel auto’tjes, ladenkasten en huizen ik in mijn jonge jaren in elkaar heb geknutseld weet ik niet meer, maar het waren er véél.

Later kwamen de bouwpakketten waarmee je een schaalmodel van een auto (in mijn geval een Golf TDI) of een vliegtuig (zo een met tijgermotief) in elkaar kon zetten, maar die projecten geraakten nooit af. Eens je het chassis aan de carrosserie had gelijmd, was de definitieve vorm immers al bepaald en restte er niet veel meer dan binnen de lijntjes te kleuren en stickertjes te plakken.

Ik heb het nog even geprobeerd met Teifoc, van die miniatuurbaksteentjes en-dakpannetjes met een soort mortel dat wel op the real thing leek, maar vaagweg naar vervallen koekjes rook. Daarmee begon ik mijn eigen mini-huis te metsen, maar zoals de (ver)bouwers onder jullie ongetwijfeld weten staat een gemetste muur niet altijd open voor creatieve aanpassingen en verloor ik ook met Teifoc al gauw de moed.

Tekenen ben ik nog lang blijven doen, maar de knutselaar in mij geraakte ergens in mijn tienerjaren in een diepe coma. Tot daarnet.

Zoals dat nu eenmaal gaat op het internet, kwam ik geheel toevallig langs Cubeecraft. Die site is volledig gewijd aan papieren vouwfiguurtjes, waarmee je pakweg je eigen Barack Obama, Sam&Max of Stormtrooper in elkaar kan knutselen. Al wat je daarvoor nodig hebt is een schaar, een blad papier en een printer. De verschillende onderdelen van de figuurtjes haken in elkaar, zodat lijm of plakband niet nodig is.

Op de site kan je zelfs het model van een NES of Dreamcast downloaden en ook op DeviantArt kan je een aantal templates vinden. Creatievelingen kunnen hun eigen figuurtjes ontwerpen met het template, dat zowel in PSD als PDF beschikbaar is.

Waarom? Daarom:


0 Responses to “Cubeecraft”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

juli 2009
M D W D V Z Z
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

