25
Jun
09

Facebook schmacebook

Het internet staat vol rommel, dat is geen geheim. Een heleboel van die rommel is vreemd genoeg uitermate populair, denk bijvoorbeeld aan MySpace, een van de minst gebruiksvriendelijke websites die er bestaan.

Facebook was nog zo’n hype waar ik absoluut het nut niet van inzag. Ik heb lang aan de verleiding kunnen weerstaan, maar ongeveer een jaar geleden ben ik toch bezweken onder de nieuwsgierigheid. Tot mijn grote verbazing zaten ook de meest computerschuwe mensen uit mijn verleden op de netwerksite en ben ik er heel wat mensen van vroeger opnieuw ‘tegengekomen’, for better or worse.

Enkel en alleen om de nostalgische factor was Facebook het gebruiken waard, al is het nog steeds wennen als een ex-lief of schoolkameraadje foto’s van zijn of haar tweede baby post. Iets wat ik persoonlijk al nooit zou doen, maar dat geheel terzijde.

Dat ook Facebook echter voor 90% uit platte kak is opgetrokken, bleek al na de laatste update. Een relatief overzichtelijke interface werd na amper een paar maanden vervangen door een chaotisch gedrocht en resultaten van de domste kwissen (vol vreselijke spelfouten) overspoelden de news feed, zodat het wel erg moeilijk werd om koren tussen het kaf te vinden. Dankzij de geweldige Firefox-plugin GreaseMonkey werd dat euvel gelukkig al snel verholpen.

Een paar dagen geleden bleef mijn news feed echter volledig leeg. Klikken op show hidden posts hielp geen hol. Als ik bij de filters op status updates klikte, kreeg ik die wel netjes te zien. Wat support betreft heeft Facebook blijkbaar alleen een halfslachtig forum waar gebruikers elkaars problemen moeten oplossen. De gemiddelde Facebook-gebruiker kennende kan je evengoed hulp gaan vragen aan zongedroogde tomaat, dus was ik op mezelf uitgewezen.

Nu ben ik een uitzonderlijk getalenteerd man, maar de gave om de simpelste oplossingen voor problemen te zien heb ik niet. En dus duurde het een paar dagen eer ik bij wijze van test GreaseMonkey uitzette bij een Facebook-bezoek. En ja hoor: alles was terug. GreaseMonkey aan: alles weg. GreaseMonkey uit: alles terug. Inclusief kwisresultaten, helaas.

De snoodaards van Facebook hebben dus blijkbaar in hun code liggen rommelen, waardoor het scriptje om de kwisuitslagen te blokkeren ineens de hele feed leeghaalt.

Maar goed, na een paar dagen leegte krijg ik nu opnieuw een volledig overzicht van de activiteiten van mijn vrienden. En het valt me meteen op hoe nietszeggend die eigenlijk wel zijn en wat voor tijdverspilling die hele Facebook eigenlijk wel is. Hoog tijd om wat vrienden te bellen en een bak blonde Leffe te kraken op mijn terras, je pense.


1 Response to “Facebook schmacebook”


  1. donderdag 9 juli 2009 om 9:19

    ik heb ook een FB account, maar doe niet mee met die spelletjes en kwissen. Ook al die giften van vrienden laat ik voor wat ze zijn. Van zodra je toezegt vraagt men je wachtwoord en dat weiger ik te geven.
    Voor mij heeft farcebook niets toegevoegd aan mijn internetactiviteiten, behalve enkele collega’s die nu proberen meer van me te weten te komen terwijl ze op het werk met moeite goedendag zeggen.


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

juni 2009
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

