23
Jun
09

HTC Magic vs iPhone vs dumbphone

Mijn huidige gsm is aan vervanging toe. Het scherm is bekrast, de bedieningsjoystick werkt niet goed meer en ik heb recent ondervonden dat het niet de bedoeling is om de telefoon uit elkaar te halen om het stof te verwijderen, waardoor plakband nu een volwaardig onderdeel van mijn foon geworden is.

Daarnaast is het ook gewoon te lang geleden dat ik nog eens een gadget gekocht heb. Eerlijk is eerlijk: boys need new toys. Na bijna vier jaar dienst is een gemist gesprek al een goede reden om uit te kijken naar een nieuwe gsm.

Met de aankondiging van de iPhone 3GS (eigenlijk vooral de nakende prijsdaling van de iPhone 3G) en de komst van de HTC Magic valt mijn telefoonhonger onder een goed gesternte. Het ene toestel is al leuker dan het andere, maar welk van de twee mijn favoriet is verandert met de wind. De vrijheid van de Magic vs de welhaast autistische koppeling met iTunes van de iPhone of de trackball en de kleine knopjes van de Magic vs het grotere scherm en de multitouchondersteuning van de iPhone, elk toestel hep zijn voor- en nadelen.

De nimmer aflatende twijfelstrijd in mijn hoofd kreeg gisteren echter een verrassend en dramatische wending, toen mijn lief wijze woorden sprak: “Heddegij dadallemaal wel nodig?”

Ik stond perplex. Een argument dat in mijn technologiejacht vaak slechts zijdelings aan bod kwam, werd ineens in het voetlicht geplaatst. Erger nog: het zette me aan het denken. Héb ik dat allemaal wel nodig?

De hoofdreden waarom ik een smartphone zou kopen, is omdat ik dan steeds een goeie agenda bij de hand heb. Eén die ik, in het geval van de HTC Magic alleszins, kan synchroniseren met mijn Google Agenda. Mijn papieren agenda heb ik zelden bij en de agenda op mijn gewone gsm biedt geen overzicht omdat het scherm te klein is.

Surfen of mailen zie ik mezelf maar hoogst uitzonderlijk doen met een telefoon en aangezien ik werk en privé gescheiden hou, hoeft Exchange voor mij niet zo nodig. Oké, de iPhone dubbelt als een iPod Touch en met de HTC Magic kan je ook muziek afspelen, maar die laatste heeft dan weer geen gewone hoofdtelefoonaansluiting, waardoor je vasthangt aan de oortjes van HTC. Bovendien heb ik een Creative Zen X-Fi die de job van multimediaspeler meer dan klaart.

Komt daar nog eens bij dat zo’n smartphone bakken geld kost. De iPhone is en blijft een zwaar overpriced ding en hoewel de Magic met 449 euro een pak goedkoper is, blijft het een pak geld. En dat voor een toestel dat je elke dag of twee dagen opnieuw moet opladen.

Bovendien typt een touchscreen lang niet zo goed als echte knopjes, een argument dat me echter niet richting Blackberry of andere smartphones kan drijven. Van Windows Mobile, Symbian en hun vrienden krijg ik nu eenmaal uitslag. iPhone OS en Android zijn de enige besturingssystemen die een beetje moeite doen om gebruiksvriendelijk te ogen en het hele smartphone-gebeuren wat weg te trekken van de zakelijke kant.

Maar goed, stel dat het dan toch geen smartphone wordt. Welke dumbphone moet ik dan gaan kiezen? Het bos is daar vele malen groter, om van de bomen nog maar te zwijgen. Ik wil in dat geval een clamshell, zodat het scherm krasvrij blijft. Hij moet ook dun en broekzakvriendelijk zijn.

Bovendien heeft mijn huidige foon een handig lichtje, waardoor ik hem kan gebruiken als zaklamp om des nachts dronken naar mijn sleutels te zoeken. Een onderschatte feature, die ik nog op geen enkel ander model heb gevonden.

Het ziet er dus naar uit dat ik voorlopig best wat extra plakband in huis kan halen.


4 Responses to “HTC Magic vs iPhone vs dumbphone”


  1. 1 tim
    dinsdag 23 juni 2009 om 13:24

    waarom een clamshell? Dat is niet eerlijk, de HTC Magic en de iPhone hebben ook geen echte bescherming voor het scherm. Persoonlijk zou ik momenteel kiezen voor de Nokia 6700 classic, die heel binnenkort gelanceerd wordt. Dit is de moderne opvolger van de enorm populaire 6300.

  2. 2 Bram
    zondag 6 september 2009 om 17:03

    Dit is exact dezelfde discussie die ik nu al een maand of 2 in mijn hoofd voer. Zoek ook een nieuwe gsm, ook de gebruiksvriendelijke agende die te synchroniseren is met google agenda is het belangrijkste.
    Zou je eventueel kunnen laten weten wat je ondertussen gekocht hebt?

  3. zondag 6 september 2009 om 17:41

    Ik heb uiteindelijk een Samsung Star (S5230) gekocht. Die kost nog geen derde van een iPhone, heeft een erg goed aanraakscherm en een agenda. Al wat ik wou voor zo’n 120 euro. Synchroniseren met Google Agenda en surfen via wifi is er niet bij, maar voor die zaken heb je een smartphone nodig en betaal je dus 500 euro.

    Ik heb besloten dat die synchronisatieluxe mij geen 300+ euro waard was en ben erg tevreden van mijn Star. Toptoestel!

  4. zaterdag 18 september 2010 om 23:11

    Wat jij nodig hebt, is John’s Phone de ultieme dumbphone.
    Kijk maar op de site, http://www.johnsphones.com/nl/.


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Johnny Carson
    "Mail your packages early so the post office can lose them in time for Christmas."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

juni 2009
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

