19
Mei
09

Stem Blanco

(Mensen die hier terechtkomen via Google op zoek naar wat blanco stemmen juist inhoudt, vinden onderaan deze post wat ze zoeken.)

Dat ik niet echt hoog op loop met de vaderlandse politiek, is geen geheim. Zowel de politici als de kiezers zijn onbekwaam en het volk krijgt wat het verdient. Ikzelf laat me niet in een partijhokje steken, mijn standpunt in deze of gene discussie is gewoon mijn standpunt en het kan me geen hol schelen of dat dan eerder rechts of links is. Ik ben niet voor Anderlecht of Brugge, ik ben voor de ploeg of speler die op dat ene moment het in mijn ogen mooiste voetbal speelt.

Omdat zowat alle ploegen en spelers de laatste tijd gewoon op de bal zijn gaan zitten in plaats van te spelen, zit de kans er dik in dat ik op 7 juni blanco zal stemmen. Onwil en onkunde mogen niet beloond worden. Tijdens de vorige verkiezingen heb ik ook blanco gestemd, toen omdat ik de tijd noch de interesse had om mij te verdiepen in de programmapunten van partijen en politici.

Omdat ik vind dat een ongeïnformeerd burger het fatsoen zou moeten hebben om zich niet te mengen in beslissingen die een grote invloed hebben op het leven van zijn landgenoten, probeerde ik op die manier het goede voorbeeld te geven. Tevergeefs, want heel wat mensen veegden me de mantel uit over die keuze.

De meest gehoorde bezwaren tegen mijn blanco stem waren:

  1. Het is een schande, ze hebben vroeger gevochten voor stemrecht en nu doe je er niets mee
  2. Als je blanco stemt, gaat je stem naar de meerderheid
  3. Als je dan toch tegen het racisme van het Vlaams Belang bent, stem dan toch gewoon op eender welke andere partij

Voor elk van die opmerkingen heb ik een tegenargument.

  1. Als mijn voorouders gevochten zouden hebben voor het recht op het dragen van een roze salopet, moet ik dan ook een roze salopet dragen? Mensen kunnen vechten voor iets wat zij willen (waarvoor alle respect), maar dat wil niet zeggen dat hun nakomelingen automatisch hetzelfde willen. Trouwens, in België is er geen stemrecht, maar opkomstplicht. Je moet niet stemmen (vandaar de mogelijkheid om blanco te stemmen), maar je moet wel opdagen. Ronduit belachelijk.
  2. Fout. Om Vlaanderen.be te citeren (zie ook de site van de Directie van de Verkiezingen):

    Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels over de lijsten. De wettelijke basis hiervoor is terug te vinden in artikel 55 van de Gemeentekieswet en in artikel 18bis van de Provinciekieswet. Deze artikelen bepalen immers dat het stemcijfer van iedere lijst bepaald wordt door de optelling te maken van het getal van de stembiljetten waarop een geldige stem werd uitgebracht bovenaan op die lijst (volledige lijststem of stembiljetten voor de gehele lijst) of op één of meer kandidaten van die lijst (onvolledige lijststem).

    Blanco stemmen of ongeldige stemmen worden dus totaal genegeerd bij de zetelverdeling. Geen enkele lijst heeft er voordeel bij.

  3. Willekeurig en/of onbeargumenteerd stemmen, dàt is pas een schande voor de democratie. Een stem op een andere partij is geen stem tegen het Vlaams Belang, maar daarover zo meteen meer.

Stemrecht en tegenstemmen
Het feit dat ik blanco stem betekent niet automatisch dat het lot van het land mij aan mijn reet kan roesten. Ik ben wel degelijk begaan met de democratie en denk ook na over manieren om de politiek te verbeteren en rechtvaardiger te maken. Zo zijn er twee zaken die ik graag zou ingevoerd zien en waarvan ik geloof dat ze de kans dat de juiste mensen aan de macht komen vergroten: stemrecht in plaats van opkomstplicht en de mogelijkheid om tegenstemmen te geven.

Eén tegenstem neutraliseert dan een gewone stem. Als een partij tien stemmen zou krijgen en zeven tegenstemmen, houdt ze een totaal van drie stemmen over. Als ik een tegenstem zou kunnen geven, zou ik zelfs uitkijken naar de verkiezingen. Want hoewel er op dit moment geen enkele partij is die ik mijn stem waard acht, is er wel eentje aan wie ik maar al te graag een tegenstem zou geven: het Vlaams Belang.

Pas op, net als alle andere partijen hebben zij best goeie punten op hun programma staan, maar hun xenofobie doet voor mij sowieso de deur dicht. Als ik tijdens de verkiezingen tégen hen zou kunnen stemmen, zou ik met plezier mijn deur uitkomen. Als een systeem met tegenstemmen niet efficiënter is om de populariteit van een partij in te dijken, dan is het op zijn minst toch een pak minder kinderachtig en ondemocratisch dan een vehikel als het cordon sanitaire.

Met het systeem van tegenstemmen zouden bovendien een aantal partijen volgens mij heel wat proteststemmen verliezen en krijg je wellicht een realistischer beeld van hoe groot hun aanhang écht is.

De ultieme proteststem
Maar goed, het ziet er niet naar uit dat die veranderingen er gaan komen en dan blijft er nog maar één mogelijkheid over: een eigen partij oprichten. If you can’t beat them, join them, zoiets. Een naam heb ik al: Blanco, gewoon omdat dat domme mensen in het kieshokje verwart. En ook wel omdat ik geen programma zou hebben. Blanco doet volstrekt niets met je stem, maar houdt ze in veilige bewaring zodat niemand anders ervan kan profiteren.

Een stem op Blanco is de ultieme proteststem. Je stemt wel degelijk op een partij, dus niemand kan je het verwijt maken dat je stem naar de meerderheid gaat of dat je niet deelneemt aan de democratie. Tegelijk geef je wel een signaal naar de andere partijen, dat zij je vertrouwen niet waard zijn en dat ze zich dus dringend moeten herpakken. De partij Blanco is het enige echte alternatief voor mensen die nu uit protest op een partij stemmen met wiens programma ze het eigenlijk niet echt eens zijn.

Als Blanco verrassend genoeg een zetel zou halen, dan zal ik daar met plezier gaan zitten nietsdoen. Niet meteen ambitieus, maar wel eerlijk. En dan hou ik zelfs de belofte die ik mijn kiezers heb gemaakt, twee zaken die lang niet voor alle verkozenen van toepassing zijn. Dat werd onlangs nog bevestigd door een onderzoek dat ik nu even niet terug kan vinden.

Richt eens een partij op
Een partij oprichten lijkt ook helemaal niet zo moeilijk. De site van de Directie van de Verkiezingen (http://www.ibz.rrn.fgov.be) geeft wat meer uitleg, al geldt die specifiek voor de komende verkiezingen. We lezen:

Voor de deelname aan verkiezingen zijn er geen voorafgaande voorwaarden of bijzondere beperkingen voor de oprichting van een nieuwe politieke formatie.  Een partij kan ofwel als rechtspersoon, ofwel als feitelijke vereniging deelnemen aan de verkiezingen.  In de kieswetgeving is wel voorzien dat de voordracht van de kandidaturen (indienen van een lijst) onderworpen is aan bepaalde voorwaarden.

Die voordracht moet ondertekend worden:

  1. door ten minste 500 kiezers voor kieskringen met meer dan 900.000 inwoners
  2. door ten minste 400 kiezers voor kieskringen met 400.000 tot 900.000 inwoners
  3. door ten minste 200 kiezers voor kieskringen met minder dan 400.000 inwoners

Lijkt me niet eens zo héél moeilijk. Misschien toch maar eens wat opzoekwerk verrichten tegen de volgende federale verkiezingen… Kandidaten voor de lijst mogen zich intussen bij mij aanmelden, ik ga Dirk Vijnck alvast eens bellen.

*aanpassing 03/06/2009*
Op deredactie.be legt ook politicoloog Kris Deschouwer nog eens uit dat geen enkele partij voordeel doet met blanco stemmen (en dus niet Blanco-stemmen) en dat je stem dus niet al dan niet letterlijk naar de grootste partij gaat. Twee quotes:

Met een blanco of ongeldige stem gebeurt niets. Wie blanco stemt of een ongeldige stem uitbrengt, brengt eigenlijk een stem uit die geen informatie bevat om de zetels tussen de partijen te verdelen. En dus kan er ook niets mee gebeuren.

wie niet stemt of niet geldig stemt, stemt niet en laat het aan de andere kiezers over om te bepalen welke partijen en kandidaten veel of weinig stemmen zullen krijgen.


3 Responses to “Stem Blanco”


  1. woensdag 20 mei 2009 om 0:12

    Door dit te lezen ben ik nog meer gaan twijfelen aan wat ik nu precies ga doen in het stemhokje binnenkort. Nóg meer dus hè!

  2. woensdag 20 mei 2009 om 8:36

    Ik vind het erg om te zeggen, maar mijn stem zou je mss wel krijgen. Op dit moment bestaat ons parlement uit mensen die niet ons vertegenwoordigen, maar vooral zichzelf. De democratie lijkt een beetje uitgeblust te zijn.

    ’n bende idioten bij elkaar is het.

  3. 3 Menck
    woensdag 20 mei 2009 om 13:39

    Ooit ben ik het stemhokje ingetrokken gewapend met een busje Loctite. Mijn stembrieven heb ik toen netjes dichtgeplooid na ze voorgoed te hebben verzegeld. Om maar te zeggen dat ik Het Circus ook weleens zo beu ben als kouwe pap. Op dit eigenste moment bekruipt dezelfde drang me weer.


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

mei 2009
M D W D V Z Z
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

