03
Dec
08

Hard rijden is slecht voor het milieu

In mijn hele rijcarrière heb ik al drie keer het voorrecht gehad om de geldende snelheidsbeperkingen aan mijn laars te lappen, in ruil voor een milde donatie aan het politiekorps. Telkens werd ik gepakt door een anonieme wagen, waardoor de boete in kwestie geen invloed heeft op mijn rijgedrag op de plaats van het onheil. Die dingen staan er nu eenmaal te zelden om rekening mee te houden.

Wat me wel telkens opvalt, is de papierverspilling die met zo’n boete gepaard gaat. Niet dat ik zo’n bomenknuffelaar ben -ik veeg mijn gat aan bomen- maar het lijkt me toch wat overdreven. Eerst krijg je een brief in slecht Nederlands die je vertelt wat je waar hebt mispeuterd, wat het je zal kosten en dat je binnenkort een brief zal krijgen met het rekeningnummer op.

Een paar dagen dag later krijg je dan een tweede brief die herhaalt wat je hebt mispeuterd en wat het je zal kosten. Ditmaal hangt er wel een overschrijvingsformulier aan, dat ik als moderne mens niet gebruik omdat ik al mijn betalingen met mijn computer afhandel. Maar goed, niet iedereen is zo hi-tech als Dick Richie, dus de aanwezigheid van het formulier kan ik nog begrijpen. Maar waarom hangen ze dat dan niet meteen aan de eerste brief?

Volgens mij zou het geen slecht idee zijn om een e-mailadres aan een nummerplaat te laten koppelen. Bega je een overtreding, dan krijg je een elektronisch formulier met alle uitleg en het verschuldigde bedrag op in je bus en kan je met één klik je schenking betalen. Staat er geen e-mailadres geregistreerd, dan krijg je een old school brief waar meteen het overschrijvingsformulier aan vasthangt. Dat alleen al zou meer dan een halvering betekenen van het papiergebruik.

Ik vind het zeer vreemd dat de groenen hier nog niets aan gedaan hebben, maar die rijden natuurlijk allemaal met de fiets.


2 Responses to “Hard rijden is slecht voor het milieu”


  1. 1 yab
    woensdag 3 december 2008 om 22:55

    Dit voorstel kan alleen gerealiseerd worden als er geen twijfel kan bestaan dat de bestuurder in kwestie ook de eigenaar van dat emailadres is. Vroeger bestonden er effectief plannen om iedere Belg te voorzien van een gratis postbox-emailadres. Om zo’n emailadres te verkrijgen, moest je je eerst met je identiteitskaart laten registreren bij een postkantoor. Zo kon men zeker zijn dat het emailadres ook werkelijk aan de juiste persoon gekoppeld werd. Bovendien lijkt gewone email mij te onbetrouwbaar om dit systeem te laten werken. Je zou dan moeten overstappen op zo’n systeem als certipost aanbiedt.

  2. donderdag 4 december 2008 om 9:29

    Bwa, zoals ik al zei: als er geen e-mailadres geregistreerd is of er geen antwoord komt, kan er nog altijd een gewone brief verstuurd worden. De boete wordt sowieso naar de eigenaar van de nummerplaat gestuurd en dat is niet altijd de chauffeur. En ik denk persoonlijk dat e-mail even (on)betrouwbaar is als de gewone Post. Zelfs één succesvolle e-mailboete zou al drie A4′tjes en twee enveloppen minder betekenen.


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Johnny Carson
    "Mail your packages early so the post office can lose them in time for Christmas."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

december 2008
M D W D V Z Z
« Nov   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

