02
Dec
08

Renteloos lenen: een kunst

Diverse variaties van de vreugdekreet ‘hoera!’ waren gisteren te horen ten huize Richie. De FOD Financiën had immers eindelijk de registratierechten terugbetaald die ik teveel betaalde bij de aankoop van mijn appartement, nu anderhalf à twee jaar geleden. Aangezien het om een maandloon ging en de aankoop in kwestie mijn bankrekening zowat had leeggezogen, was ik maar al te blij met deze financiële opkikker.

Nochtans zei mijn rechtvaardigheidsgevoel dat in plaats van vreugde woede zou moeten overheersen. Het zit namelijk zo: toen ik een kleine twee jaar geleden het nieuwbouwappartement kocht, moest nog vastgesteld worden of het een klein of groot beschrijf zou zijn. Zo’n procedure neemt heel wat tijd in beslag en intussen moet je voor de zekerheid het grootste bedrag betalen. In mijn geval werd uiteindelijk besloten dat het om een klein beschrijf ging en dat ik dus geld kon terug krijgen.

Daarvoor moest ik wel zelf een aanvraag indienen via mijn notaris, want de staat geeft je geld niet zomaar terug. Na een tijdje kreeg ik een brief van Financiën met de melding dat mijn aanvraag goed was ontvangen en dat ze er naar zouden kijken wanneer ze tijd hadden. In de brief stond ook dat dat meerdere maanden in beslag kon nemen en dat ik geen recht had op intresten.

Als ik mijn geld na acht maanden (!) nog niet zou hebben ontvangen, kon ik per getekend schrijven intresten eisen vanaf de dag nadat ze het schrijven in kwestie ontvangen zouden hebben. Zoals verwacht verscheen het geld één dag voor het verstrijken van de acht maanden op mijn rekening.

Uiteraard was ik blij, maar eigenlijk zou ik woedend moeten zijn. De staat heeft immers acht maanden (en langer) renteloos een maandloon bij mij geleend. Voor hen misschien een peulschil, maar voor mij wel een serieuze slok op de borrel. De timing van de terugbetaling doet me ook vermoeden dat ze het geld gewoon zo lang mogelijk bijhouden om er optimaal van te profiteren.

Ook op het geld dat ik teveel betaal aan belastingen moet ik steevast een half jaar of langer wachten, zonder enige intresten of uitleg. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als ík acht maanden zou wachten met betalen.


1 Response to “Renteloos lenen: een kunst”


  1. dinsdag 2 december 2008 om 20:00

    Aanmaning, boete en deurwaarder die uw kot komt leeghalen. Dàt is goed geregeld!


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

december 2008
M D W D V Z Z
« Nov   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

