11
Mrt
08

Aaaargh, matey!

Computers zijn als vrouwen: het ene moment kan je niet zonder hen, het volgende zou je ze het liefst volledig aan gort slaan. De oorzaak van mijn frustratie du jour ligt dit keer echter niet bij de pc zelf, maar bij Adobe, het bedrijf aan wiens Photoshop menig tettenboekske zijn lezers te danken heeft (en omgekeerd).

Om die en andere redenen ben ik een fan van het bedrijf en gebruik ik met graagte hun producten. Toen ik mij onlangs voor het eerst een camcorder kocht, stond het dan ook al op voorhand vast dat ik de geschoten beeldjes aan elkaar zou lassen met Adobe Premiere. Ik had ergens nog wel een demoversie liggen van de instapversie, die over ruim voldoende mogelijkheden beschikt. De testperiode van 30 dagen zou ook volstaan om een fatsoenlijk filmpje in te blikken. Tot zover het plan.


Ik was nog maar amper terug thuis van een roadtrip met een paar vrienden of ik wou al aan de slag. Vol kinderlijk enthousiasme stal ik een computer op het werk (de mijne wordt enkel om financiële redenen nog in leven gehouden) en installeerde ik de probeerversie van Premiere Elements 3. Dat ging behoorlijk vlot en het programma startte op als een hazenwind. Om vervolgens niet meer te reageren.

Mijn goede humeur was echter niet stuk te krijgen. Het probleem was immers eenvoudig te verklaren: de pc van het werk draaide op Windows Vista en Premiere Elements 3 is enkel bedoeld voor XP. Niet zo heel lang geleden kwam Adobe bovendien op de proppen met Premiere Elements 4, waarmee je wel aan de slag kan op Vista-machines. Naar de website van Adobe dan maar, iets wat sinds de uitvinding van het internet niet meteen een uitdaging meer te noemen is.

Obstakel 1: vóór je iets kan downloaden, moet je je blijkbaar eerst registreren. Op zich geen probleem, tenzij misschien voor de ongelukkige bezitter van het e-mailadres sqmldfkj@msfd.com, die door mijn toedoen al geabonneerd is op een vrachtlading nieuwsbrieven.

Obstakel 2: de trialversie van Premiere Elements 4 blijkt maar liefst 2 GB groot te zijn, terwijl grote broer Premiere Pro CS3 nog geen 700 MB inneemt… Maar omdat ik niets bijzonders van plan ben en de leercurve liefst laag hou, opteer ik toch voor Elements.

Obstakel 3: Om de programma’s te kunnen downloaden, moet je blijkbaar gebruik maken van Adobe’s eigen downloadhulp. Er valt dus niets te rechtsklikken en opslaan als dus, en ook het gebruiken van een volwaardige downloadmanager is uit den boze. Als er één ding is dat ik haat, dan is het wel om zo’n dingen door mijn strot geramd te krijgen. Maar goed, ik wil zo snel mogelijk beginnen monteren en dus zwicht ik.

Na een nachtje downloaden blijkt 94% van het installatiebestand binnen te zijn. Goedgehumeurd vertrek ik naar mijn werk en ’s avonds maak ik vol verwachting de omgekeerde beweging. Thuis merk ik dat er intussen … 94% van het bestand gedownload is. De downloader van Adobe is dus vastgelopen nadat hij er bijna 20% van mijn downloadlimiet heeft doorgejaagd (ja, ik heb nog zo’n cheapass abonnement). De stoppen– en hervatten-knoppen reageren nog minder dan een trein op een spelletje chicken en dus is al het gedownload en het gewacht voor niets geweest.

Uit pure frustratie heb ik dan maar een volledige versie van het internet “geleend”. Amper een paar uur nadat ik op download this torrent had geklikt, was ik al aan het monteren. De moraal van het verhaal? Eerlijkheid duurt inderdaad het langst.


0 Responses to “Aaaargh, matey!”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

maart 2008
M D W D V Z Z
« Feb   Apr »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

