09
Nov
07

Dieven van Sabam

Dieven van Sabam! Het is een veelgehoorde uitspraak bij muzikanten en concertorganisatoren. Intussen staan ze niet meer alleen met die mening, maar vandaag heb ik hun grofheid en arrogantie persoonlijk mogen ondervinden. Laat ik beginnen met wat achtergrond: een jaar of twee geleden werkte ik voor een televisieproductiehuis en werd mij aangeraden lid te worden van Sabam. Op die manier zou ik financieel extra kunnen meeprofiteren van wat onze producties opbrachten.

Ik volgde die raad en diende een lidmaatschapsaanvraag in als scenarist/redacteur. Die werd echter in eerste instantie geweigerd, omdat het mijn eerste job was en ik dus nog geen geschreven stukken kon indienen. Ik besloot dat het sop de kool niet waard was en reageerde niet meer. Op een paar nieuwsbrieven in mijn mailbox na heb ik sindsdien ook niets meer van Sabam gehoord. Tot vandaag.

Ergens begin dit jaar onderging mijn muziekgroepje een bezettingswissel en besloten we om met een nieuwe naam en nieuwe nummers onze weg naar de roem verder te zetten. Optredens voor menige uitzinnige massa waren de volgende maanden ons deel en we genoten met volle teugen van het rock&roll-bestaan. Een maand geleden traden we op in het plaatselijke jeugdhuis, voor de spreekwoordelijke man en de nog spreekwoordelijkere paardenkop.

Na het optreden kwam de verantwoordelijke vragen of we onze setlist konden opschrijven en aan hem geven, omdat hij die moest doorsturen naar Sabam. Er moest ook de naam van de auteur bijstaan, wat een beetje belachelijk is omdat wij onze nummers samen maken. Omdat ik de setlist toch al aan het neerpennen was en -eerlijk is eerlijk- het grootste deel van de nummers had geschreven, zette ik mijn eigen naam eronder.

Vandaag kreeg ik ineens een mail in de bus van de mensen van het jeugdhuis. Dat ze bericht hadden gekregen van Sabam dat ik lid was bij hen en dat ze dus een flink aantal duiten op tafel moesten leggen voor het optreden dat ik met mijn band had gegeven. Dat vond ik heel erg straf.

Ten eerste omdat ik blijkbaar in de database van Sabam stond als lid, zonder ooit lidgeld betaald te hebben, een lidkaart gekregen te hebben en -belangrijker- zonder ooit inkomsten te zien binnenkomen van de televisieproducties die intussen (onder meer) mijn naam droegen. Stel dat het jeugdhuis me niets had verteld en de vergoeding had betaald, hoe zouden ze mij dan mijn deel van de koek geven? Want dat is toch hun bestaansreden: muzikanten het geld geven waar ze recht op hebben?

Ten tweede vond ik het ook héél erg vreemd dat ze, zonder bijkomende gegevens, zó zeker waren dat de Dick Richie in hun database dezelfde Dick Richie was die de liedjes van mijn band had geschreven, dat ze meteen een vergoeding van het jeugdhuis gingen eisen. Qua arrogantie kan menig BMW-rijder daar nog iets van leren.

Ik ben zelf niet zo sterk in Recht, maar is zoiets geen regelrechte oplichting, dan wel misbruik van vertrouwen? Het is tijd dat deze cosca opgedoekt wordt of zich op zijn minst leert gedragen.


3 Responses to “Dieven van Sabam”


  1. 1 Rendv
    dinsdag 15 april 2008 om 9:07

    Het perfecte business plan! Inkomsten innen op het werk van anderen, geef toe, wie zou het niet willen?


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

november 2007
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

