08
Nov
07

Trop is teveel

Ik knijp regelmatig een oogje dicht, maar dit slaat echt alles. Iedereen maakt weleens een taal- of spelfout en ik ben de laatste persoon ter wereld die kan bogen op een smetteloos taalgebruik, maar trop is teveel. Met de beste wil van de wereld kan ik niet begrijpen dat de redacteur die het krantenartikel in kwestie (en zijn of haar eindredacteur dan wel -trice) zo’n gedrocht gepubliceerd krijgt en het nog kan navertellen. Om alle correcties voor te zijn, hier even het volledige artikel, zoals het gisteren (06/11/2007) online stond op de sites van de Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg:

Man kondigt moord aan in sms en voert hem ook uit

Een 36-jarige vrouw, moeder van drie kinderen, is maandagavond in haar woning in het Henegouwse Chapelle-lez-Herlaimont vermoord door haar ex-partner.

Vlak voor de feiten had de dader nog een sms gestuurd waarin hij zei aankondigde haar te zullen doden. Hij pleegde de moord met een hamer. Iets later ontdekte haar kinderen de stervende vrouw.

De man, een zekere Philip, sloeg de vrouw verschillende keren met een hamer. De dader was dinsdagvoormiddag nog steeds op de loop. De feiten speelden zich af in de woning van de vrouw, in een sociale woonwijk. Het slachtoffer werd naar een ziekenhuis in La Louvière overgebracht, waar ze in de loop van de nacht overleed aan haar verwondingen.

Gevoelige lezers hebben nu ongetwijfeld al kotsend opgegeven, de rest vertel ik met graagte wat er volgens mij zoals scheelt aan bovenstaand bericht.

  • de kop: Als je schrijft ‘Man kondigt moord aan in sms’, ga ik er als lezer vanuit dat hij de moord ook gepleegd heeft. Al wat er na die zes woorden komt is dus pure ballast. De eerste stelregel die kandidaat-journalisten ingepompt krijgen is trouwens “een goeie kop telt maximum zeven woorden”.
  • de eerste alinea: alle info staat erin, dus so far so good. Alleen de zin op zich trekt op de zak. Waarom schrijf je niet gewoon ‘Een 36-jarige moeder van drie kinderen (…)’?Volgens mij zet je trouwens beter het feit vóór de plaats waar het drama zich heeft afgespeeld, omdat dat de kern van de zaak is.
  • de tweede alinea:
    • eerste zin: ‘waarin hij zei aankondigde (…)’ — is nalezen teveel gevraagd?
    • tweede zin: staat totaal niet op zijn plaats, de info over de moord komt pas in de volgende alinea.
    • derde zin: om te beginnen is ‘kinderen’ meervoud en zou het werkwoord ook in de meervoudsvorm moeten staan. De opbouw klopt ook niet meer: de man pleegde de moord eerst met een hamer en nadien ontdekten de kinderen de stervende vrouw. Ze was na de moord kortom nog niet dood. Vreemd.
  • de derde alinea: de structuur van de hele alinea klopt ook hier weer als een onbeleefde bezoeker: niet. Maar dat is niet alles.
    • eerste zin: ‘De man, een zekere Philip (…)’ — “een zekere”? What the SHITFUCK? Zelfs de blinde en halfdove roddeltante van hiernaast zou met kwalitatievere info komen. Noem hem pakweg Philip D.W. of noem hem niet.
    • tweede zin: moet helemaal laatst staan.
    • derde zin: erg interessant, de vrouw heeft blijkbaar een sociale woonwijk in haar woning. Van een architecturale uitdaging gesproken! Geheel los daarvan doet het er ook helemaal niet toe waar haar woning precies ligt, tenzij je wil suggereren dat ze uit een licht marginaal milieu komt, Waalse is en dat het dus eigenlijk helemaal niet zo erg is, want hebben we al niet afgezien met die Walen de laatste tijd en is de enige goede Waal geen dode Waal enzo.
    • vierde zin: ongetwijfeld letterlijk overgenomen uit het cursusboek Journalistiek, want niks mis mee.

Ik ga mijn rant hierbij houden, want ik kan echt ongelooflijk woedend worden van zo’n aanfluiting van de journalistiek. Is dat het niveau waarop we onze berichtgeving voortaan kunnen verwachten? Dat je gaat voor sensatie, tot daar aan toe, maar breng het dan op zijn minst op een kwaliteitsvolle manier. Het is dat ik gedronken heb, anders had ik al lang een brief naar de redactie geschreven.


5 Responses to “Trop is teveel”


  1. 1 Saskaya
    vrijdag 9 november 2007 om 12:42

    Diep in- en uitademen Dick😉

    Ik vraag het mij tegenwoordig steeds vaker af : hoe is het in godsnaam mogelijk dat online krantenredacties mij nog niet zijn komen sméken om voor hen te werken? Ok, ik heb dan wel geen seconde journalistieke ervaring, maar ik kan tenminste wel ietwat coherente zinnen schrijven zonder fouten. Tenzij er hierboven een fout staat natuurlijk… Als dat niet het geval is: beste redacties, ik wacht op uw voorstel!

  2. vrijdag 9 november 2007 om 13:09

    Inderdaad, zélfs bloggers schrijven minder fouten dan sommige (online) krantenredacteurs😉

  3. zaterdag 10 november 2007 om 17:59

    Ongelooflijk, eigenlijk. En helaas kom ik dergelijke aan alle kanten rammelende gedrochten wel vaker tegen. We kunnen niet om de taalverloedering heen. Maar als ze nu ook al in die mate oprukt in de journalistiek, dan is het helemaal naar de kl*ten…

  4. donderdag 15 november 2007 om 14:15

    Zelfs ik schrijf minder fouten! wat een prestatie!!!!!


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Erma Bombeck
    "Never have more children than you have car windows."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

november 2007
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

