02
Nov
07

Brug

Toen ik vanmorgen naar mijn werk reed, voelde ik dat er iets niet klopte. De onzekerheid knaagde, terwijl ik door bebouwde kommen raasde aan een snelheid die mij door ouders met kinderen vast niet in dank zou worden afgenomen. Groen licht na groen licht (en één keer eentje dat nog net oranje was toen het uit mijn gezichtsveld verdween) zoefde aan mij voorbij terwijl ik alle mogelijkheden in mijn hoofd overliep. Er was iets niet in de haak, maar wàt? Ik had wel degelijk een onderbroek aan en een blik in de spiegel bevestigde dat mijn bril op mijn hoofd stond, correct gepositioneerd bovendien. Mijn handen wrongen aan het stuur alsof ze toebehoorden aan een ongeduldige motorrijder voor een stoplicht.

Het piepende protest van mijn banden in de zoveelste snel genomen chicane bracht me weer bij m’n zinnen. In één klap wist ik wat er mis was: simpelweg het feit dàt ik met een rotvaart richting Arbeitsplatz kon stuiven. Op dit hondsvroege uur van de dag stond ik normaal gezien op 200 meter van mijn huis mijn versnellingspook op te vreten, uit frustratie voor de zoveelste jongbejaarde die met een slakkengang op weg was naar het zoveelste hoofdstuk in zijn routineuze en voor een groot deel ongetwijfeld overbodige bestaan, of een kudde tractors die dacht nog nét voor mij de weg op te kunnen, daarbij voor meer dan een smurfendeel rekenend op de onberispelijke staat van mijn remmen. Bush neemt minder risico’s in Irak dan de chauffards die ik dagelijks kruis.

Maar niets van dat alles vandaag. Ik kon zorgeloos van Colin McRae doen (met de wagen) door de prachtige Kempische herfstlandschappen, arriveerde ruim op tijd op het werk en had bijgevolg nog eens recht op een parkeerplaats die op walking distance van de inkom ligt. En dat alles dankzij het fenomeen ‘brugdag’, onder het motto “gisteren was het een feestdag en morgen is het weekend, dus waarom werken?”. Een opvatting die mijn baas alvast niet tot haar aanhangers kan rekenen, maar echt erg vind ik dat niet. Het leverde me vanmorgen tenslotte een zorgeloze dollemansrit op en zal dat ongetwijfeld vanavond opnieuw doen, zodat ik relatief stressloos het weekend kan induiken.

Vandaar even een boodschap voor iedereen die dit nu thuis leest, tijdens wat voor mij vandaag de kantooruren zijn: blijf voortaan élke dag binnen. Neem ontslag, werk thuis of verplaats je professionele activiteiten naar het holst van de nacht, maar blijf van de baan! Jullie zijn immers de oorzaak van de ellende die ik dagelijks tegenkom op weg naar mijn job, jullie zijn persoonlijk verantwoordelijk voor alle afgebeten nagels en vingertoppen in mijn leven, voor de luide en agressieve muziek die ik ’s morgens op een doofmakend niveau in mijn auto opzet om de door jullie opgewekte agressie vocaal te ventileren zodat ik later op de dag niemand verwond en voor de kwetsende opmerking die ik elke werkdag maak over het gewicht dan wel de lijfgeur van de eerste collega die ik tegenkom als ik tegen alle verwachtingen in dan toch op kantoor ben aanbeland.

Verbeter de wereld, begin bij uzelf en blijf binnen. Een verrassend groot aantal mensen zal u dankbaar zijn.


2 Responses to “Brug”


  1. vrijdag 2 november 2007 om 17:15

    Gij hebt nogal te klagen… Hoe lang zijt ge op ne gemiddelde werkdag onderweg naar de job?

  2. vrijdag 2 november 2007 om 17:18

    Zo’n 25 à 30 minuten. Vandaag net geen kwartier, dus qua procentuele tijdswinst kan dat tellen. Heeft de afwezigheid van de brugmensen op de baan u dan geen vlottere rit bezorgd?


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Erma Bombeck
    "Never have more children than you have car windows."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

november 2007
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

