21
Aug
07

Boetes

Het stond gisteren in alle kranten: de politie krijgt het geld van het boetefonds niet op. In vergelijking met drie jaar geleden werd er maar liefst 60 miljoen euro extra aan boetes geïnd. En dat geld krijgen ze dus niet op. De voorzitter van de politievakbond verwoordde het zo: “Het geld is er en dus moet het op. Aan nuttige projecten of aan nutteloze. Zo wordt veel geld opgesmost. Er zijn zones waar ze motoren hebben gekocht die nooit rondrijden.”

Dat vind ik dus degoutant. Oom agent strooit met boetes (toegegeven, vaak terecht), maar als er teveel geld binnenkomt wordt het zomaar verbrast omdat het op moet… Denk dan in godsnaam eens na over nuttige bestemmingen, het zou me verbazen als onze hele Vlaamse infrastructuur optimaal is voor de verkeersveiligheid.

Met dit nieuwsfeit en een verse boete voor te snel rijden in de hand, kreeg ik een idee. Waarom dokteren ze geen waarschuwingssysteem uit voor verkeersovertredingen? Als je dan bijvoorbeeld te snel rijdt of parkeert waar het niet mag, krijg je eerst een vriendelijke waarschuwing. De volgende keer dat je een gelijkaardige overtreding begaat, krijg je een boete (of nog een waarschuwing).

De achterliggende gedachte is dat je niet altijd bewust de overtreding begaat. Ik heb al een paar keer een snelheidsboete gehad omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat er een andere maximumsnelheid gold of een parkeerboete terwijl ik dacht dat ik wel correct geparkeerd stond. Meestal is dat in een gebied waar ik zelden of nooit kom en door omstandigheden bijvoorbeeld een verkeersbord heb gemist.

Kortom: shit happens en missen is menselijk. Geef de mensen een duidelijk maar vriendelijk signaal dat ze iets fout deden en dat ze verondersteld worden dat vanaf nu niet meer te doen. Zo leren ze iets bij, worden ze minder gefrustreerd door al dan niet verwachte boetes en komt er minder geld binnen in het boetefonds.

Uitzonderingen moeten natuurlijk gemaakt worden voor maniakken die 150 rijden in een zone 30 of met hun Porsche op de scheidingslijn van twee parkeerplaatsen voor gehandicapten gaan staan (echt gebeurd!).

Ik heb het systeem nog niet goed doordacht, maar ik denk dat het geen kwaad zou kunnen als de politietop die oefening eens zou maken. Iederéén wordt gelukkig van minder boetes.


1 Response to “Boetes”


  1. 1 smara ratih
    dinsdag 21 augustus 2007 om 16:27

    om u dood te ergeren vond ik die leuke mededeling gisteren… enkele weken geleden moest ons yvke nog een oplossing zoeken voor het drijgend geldtekort aan de staat, en ergens anders gooien ze het weg… grmbl


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • Johnny Carson
    "Mail your packages early so the post office can lose them in time for Christmas."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

augustus 2007
M D W D V Z Z
« Jul   Sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

