11
Jun
07

Keus

Het zit er weeral op. Er zijn winnaars en er zijn verliezers, en het is nu enkel nog een kwestie om uit te vissen wie vriendje wordt met wie. Ten laatste binnen enkele maanden zullen we dan weten wie de nieuwe baas wordt van ons land.

Dat is best een belangrijke functie en dankzij een systeem dat democratie heet (Kevin zou belachelijk zijn), hebben we allemaal mee mogen kiezen. Al is dat niet volledig correct: we hebben mee moeten kiezen. En dat vind ik een beetje vreemd. Het kiezen van de leiding van een land lijkt me een geweldig voorrecht, een kans die je niet krijgt als je pakweg onder een dictatuur leeft. Hoe kan zoiets nu een plicht zijn?

Als er een nieuw bestuur voor de voetbal- of kantklosclub gekozen moet worden, beschouw je het toch ook als een voorrecht om mee te mogen kiezen? Doe je dat niet, dan is dat je eigen keuze waar je zelf de gevolgen van moet dragen. Staat de uitkomst je niet aan, dan moet je volgende keer wél je zegje doen.

Tuurlijk, je kan blanco stemmen als je wil. Maar je moet wel nog steeds je bed uit. Dat is op zich natuurlijk niet zo’n ramp, maar het gaat me om het principe. Als ik een keertje niet hoef mee te beslissen wie het land gaat regeren, waarom moét ik dat dan nog eens elektronisch gaan bevestigen? Waarom volstaat een eenvoudig “dankjewel voor het meebeslissingsrecht, maar ik pas dit keer liever” niet? In dat geval heb ik uiteraard geen recht van klagen als de nieuwe baas van het land mij niet aanstaat, wat niet meer dan logisch is. Maar dan zal ik volgende keer wél mijn stem uitbrengen.

Toch vinden verschillende discussiepartners dat ik, als ik blanco of helemaal niet zou stemmen, uit mijn burgerrechten ontzet moet worden of zelfs de gevangenis moet invliegen. Wegens niet deelnemen aan de democratie. Er zijn er zelfs die vinden dat je beter op de vaderlandse nazi’s kan stemmen dan niet te stemmen. Dan ben ik liever kleurloos.

Ik had dit jaar te weinig tijd en vooral interesse om me grondig te verdiepen in de standpunten van de verschillende partijen. Ik zou het dan ook onverantwoord vinden, moest ik met mijn geringe kennis toch deelnemen aan zo’n belangrijke keuze. Dat zou immers oneerlijk zijn ten opzichte van de mensen die wél bewust en met een grondige reden voor een partij kiezen. Spijtig genoeg denkt niet iedereen er zo over.

En kunnen we nu allemaal ons bakkes houden over politiek en ons bezig houden met de fijnere dingen in het leven? Dankuwel.


4 Responses to “Keus”


  1. 1 Mélisande
    zondag 17 juni 2007 om 16:14

    “Als ik een keertje niet hoef mee te beslissen wie het land gaat regeren, waarom moét ik dat dan nog eens elektronisch gaan bevestigen?”

    Ik denk dat de stemplicht voor een stuk de luiheid van veel stemgerechtigden wil omzeilen. Er zijn volgens mij veel mensen (mezelve inbegrepen) die wel een voorkeur hebben voor een bepaalde kandidaat, maar zonder stemplicht de moeite niet zouden nemen om die voorkeur te gaan uitdrukken.

    Verder vind ik het een beetje flauw om blanco te stemmen omdat je je niet genoeg verdiept zou hebben in de standpunten van de partijen. Je schijnt niet hoog op te lopen met het Vlaams Belang. Stem dan gewoon op gelijk welke andere partij, dan vermijd je alvast dat de partij waarvoor je niet wil kiezen toch aan de macht komt.

  2. zondag 17 juni 2007 om 20:15

    Dàt vind ik dan weer een beetje ondemocratisch. Ik loop inderdaad niet hoog op met het Belang, maar dat neemt niet weg dat ze ook standpunten hebben die de aandacht waard zijn. Ik loop evenmin hoog met met de meeste andere partijen en ik krijg het niet over mijn hart om eender welke andere partij mijn stem te geven “omdat ze dan tenminste niet naar de andere gaat”.

    Maar voor je het weet barst hier weer een politieke discussie los en dat haat ik nóg meer dan verkiezingen :p

  3. 3 Mélisande
    donderdag 21 juni 2007 om 0:24

    Mja, ik loop niet écht hoog op met andere partijen, maar ik heb hier en daar wel sympathieën. Dat helpt een beetje als je moet gaan stemmen.🙂

    Het laatste wat ik wou doen was een politieke discussie beginnen, daar is het leven ietsje te kort voor. Van mij mag iedereen zijn goesting doen, democratischer dan dat wordt het niet denk ik.🙂


Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

juni 2007
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

