09
Mei
07

Blinde haat

Ik heb niet het minste respect voor notarissen. Niet dat ik er zo gigantisch veel ervaring mee heb, maar tot nu toe heb ik niet de indruk dat de voorwaarden om er één te worden verder reiken dan “meercellig zijn”.

De oorzaak van mijn frustratie is het appartement dat ik recent gekocht heb. In wezen is het nochtans simpel: iemand rangschikt een hoop steen op de juiste manier en ruilt die daarna met iemand anders voor geld. Een derde persoon, de notaris, schrijft vervolgens een brief naar de overheid om over de ruil te vertellen. Het hele ruilproces kan dus met gemak op vijf minuten afgehandeld worden.

Dat is de theorie. In de praktijk ondertekende ik begin februari een compromis met de eigenaar van het appartement, waarin we beiden akkoord gaan met de ruil. Het enige wat we moeten doen voor de ruil kan plaatsvinden, is wachten tot de notaris zijn brief voor de overheid klaarheeft.

We zijn intussen meer dan drie maanden bezig en de notaris is nog steeds bezig met “het opstellen van het ontwerp van de basisakte”. HOE MOEILIJK KAN HET ZIJN?

Het pand gelegen te <plaats> wordt door <naam> aan <naam> verkocht voor de prijs van <prijs>. Gelezen en goedgekeurd, <naam> en <naam>

Wat moet er in godsnaam meer instaan? Als het iets gedetailleerder moet zijn, kan je toch evengoed de compromis gebruiken? Het zou me trouwens verbazen als ze niet gewoon een standaardakte hebben voor de verkoop van onroerend goed, waar ze enkel de details moeten invullen – die ze uit de compromis moeten halen.

Christopher Reeve was in zijn laatste dagen sneller op de 100m horden dan een notaris bij het invullen van een papier. En toch moet je om notaris te worden eerst voor advocaat gestudeerd hebben en daarna nog extra studies doen. Volgens mij is dat enkel en alleen om te bewijzen dat de pappie rijk genoeg is.

De rekening die ik binnenkort zal krijgen beweert ongetwijfeld iets anders, maar notarissen zijn niets waard.


0 Responses to “Blinde haat”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

RSS Funny Quote of the Day

  • P. J. O'Rourke
    "Everybody knows how to raise children, except the people who have them."

populair

die week in winamp

pagina’s

kalender

mei 2007
M D W D V Z Z
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

